Obsah vzdělávání:
- Projektová tvorba interiérů.
- Design interiérových doplňků.
- Návrh vybavení, barevnosti, osvětlení, materiálů pro interiéry.
- Vytváření oděvů a módních doplňků.
- Profesionální software: např. Macenauer, PDS Taylor, C-Design, Adobe Ilustrátor, Photoshop.
- Odborná znalost zpracování oděvní technické dokumentace.
- Komunikace a poradenství pro zákazníka.
Uplatnění absolventů:
- Projektanti v interiérových studiích.
- Výrobci a prodejci interiérových doplňků a vybavení.
- Konzultanti v oblasti interiéru a módy.
- Technologové a konstruktéři oděvních firem.
- Manažeři v oblasti módních značek, oděvů, textilu.
- Možnost dalšího studia na VŠ nebo VOŠ.
Představení oboru:
Fotogalerie
Videa
Další videa nalaznete ZDE.
Kód a název oboru vzdělání: 31-43-M/01 Oděvnictví
Název ŠVP: Oděvní a interiérový design
Stupeň poskytovaného vzdělání: střední vzdělání s maturitní zkouškou
Délka a forma vzdělávání: 4 roky denního studia
Předmět | Počet týdenních vyučovacích hodin | ||||
1. roč. | 2. roč. | 3. roč. | 4. roč. | Celkem | |
Základní (všeobecně vzdělávací) vyučovací předměty | |||||
Český jazyk a literatura | 3 | 2 | 3 | 3 | 11 |
Anglický jazyk / Německý jazyk | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Občanská nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Dějepis | 2 | 2 | |||
Matematika | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Fyzika | 2 | 2 | |||
Chemie | 1 | 2 | 3 | ||
Základy ekologie | 1 | 1 | |||
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Informační a komunikační technologie | 2 | 2 | 4 | ||
Konverzace v anglickém/německém jazyce | 1 | 1 | |||
Odborné vyučovací předměty | |||||
Interiérová tvorba | 2 | 2 | 4 | 4 | 12 |
Praktická cvičení z interiérové tvorby | 1 | 1 | 2 | ||
Počítačové aplikace | 1 | 1 | 2 | ||
Výtvarná příprava | 2 | 2 | |||
Písemná a elektronická komunikace | 2 | 2 | |||
Ekonomika | 2 | 1 | 3 | ||
Právní nauka | 2 | 2 | |||
Marketing a management | 2 | 1 | 3 | ||
Materiály | 2 | 1 | 3 | ||
Stroje a zařízení | 2 | 1 | 3 | ||
Technologie | 2 | 2 | 3 | 3 | 10 |
Konstrukce a modelování oděvů | 1 | 2 | 3 | 2 | 8 |
Praxe | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 |
Celkem | 34 | 31 | 32 | 31 | 128 |
Aktuality
- 1. místo v kategorii Společenské oděvy – KARL LAGERFELD, tým návrhářů z 4.OD pod vedením K. Langové, kolekce s názvem Le reflet de Karl
- 1. místo v kategorii Pokrývky hlavy, tým návrhářů z 4.OD pod vedením M. Tomka, kolekce s názvem Sedmero krkavců
- 3. místo v kategorii Můžeš být kým chceš – Penny Wise, M. Ošívková 4.OD
- 3. místo v kategorii Oděvní doplňky – Electronic human zombie, J. Oslzlý 3.MG
- 4. místo v kategorii Můžeš být kým chceš – Lady Gaga, L. Brantálová 4.OD
- 4. místo v kategorii Recyklace druhá šance – Socha plastového věku, L. Brantálová 4.OD
Koncem ledna 2020 jsme se studenty navštívili slavnou vilu Tugendhat v Brně. Zážitek z interiéru, jeho technického a výtvarného zpracování byl ohromný. Ocenili jsme i nádherné výhledy ze zahrady. Podívali jsme se také do vily LöwBeer, která patřila rodičům paní Tugendhatové. Srovnání architektury a designu obou staveb bylo velmi podnětné a inspirativní.
V říjnu se studenti interiérové tvorby a uměleckých oborů Střední školy Strážnice zúčastnili odborné exkurze do Salzburgu. Cílem exkurze byla návštěva výrobce plošných materiálů pro výrobu nábytku a podlah rakouské společnosti KAINDL. Vedení společnosti připravilo pro studenty bohatý program. Jeho součástí byla prohlídka areálu firmy a přednáška týkající se práce jednotlivých odvětví, od návrhu po samotnou realizaci produktů. Ve zbývajícím časovém prostoru exkurze studenti navštívili Muzeum moderního umění a podívali se také do historického centra města. Neopomněli si prohlédnout dům slavného hudebního skladatele Wolfganga Amadea Mozarta, který se v Salzburgu narodil.
V hlavním městě jsme obdivovali architekturu Petřína a Pražského hradu, druhý den následovala prohlídka Karlštejna a návštěva krejčovny a modistické dílny ve filmovém studiu Barrandov, kde jsme žasli nad množstvím a krásou kostýmů.
Odborná praxe je zařazena v učebním plánu do třetího a čtvrtého ročníku, v době trvání dvou týdnů. Cílem odborné praxe je umožnit žákům oboru Oděvní a interiérový design uplatnit získané znalosti a dovednosti v praxi. Odborná praxe se provádí za vedení a dozoru instruktora.
Cílem odborné praxe je poznání pracovního prostředí, organizace práce, pracovních metod používaných na provozních pracovištích, pracovního tempa, nároků na pracovníky, kontakt se zaměstnanci a zaměstnavateli a rozšíření pracovních zkušeností žáků.
Spektrum pracovišť, na kterých žáci praxi absolvují, je široké. Může se jednat o pracoviště firem, se kterými dlouhodobě spolupracuje škola, může se ale jednat i o firmy, ve kterých si dojednali možnost vykonání odborné práce žáci.
Vztah mezi školou a organizací, v níž se odborná praxe uskutečňuje, je zajištěn smlouvou o spolupráci při zabezpečení odborné provozní praxe. Smlouvu předkládá škola a poskytuje ji organizaci k odsouhlasení a podpisu.
V průběhu odborné praxe si žáci vedou podrobné záznamy. Zde dokumentují průběh praxe, výčet vlastních činností, zápisy z měření, výpočty, náčrtky apod. Na základě těchto záznamů žáci vypracují podrobnou zprávu a odevzdají v písemné podobě po ukončení odborné praxe. Výsledky odborné praxe jsou hodnoceny v rámci předmětu Praxe, popř. v rámci odborných předmětů podle vykonávaných činností. Zprávy jsou k dispozici maturitní komisi.
V rámci řízené odborné praxe by se žáci měli seznámit s činnostmi na pozicích svého budoucího působení, např. na pozici mistra, kontrolora, technologa, konstruktéra, designéra apod. V odborné praxi se žáci blíže seznámí s činnostmi v oděvní výrobě, s přípravou podkladů pro výrobu oděvů, s nákupem oděvních a jiných materiálů, s činností spojenou s výrobou oděvů a prodejem oděvních výrobků. Měli by vycházet z činností osvojených v předmětu Praxe a z předmětů obsahového okruhu ekonomické vzdělávání.
Odborná praxe navazuje zejména na předmět Praxe, ale může navazovat i na předměty Interiérová tvorba, Konstrukce a modelování oděvů, Ekonomika, Právní nauka, Marketing a management.
Pracovní činnosti uvedené v následující tabulce jsou výběrové (dle podmínek pracoviště firmy, na kterém se uskutečňuje odborná praxe), nejsou pro žáky povinné v celém rozsahu.